Praca jest elementem podlegającym w sposób szczególny
ochronie prawnej, mającej na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa w głównej
mierze zdrowia i życia ludzkiego podczas wykonywania pracy. Na gwarancję
bezpieczeństwa składają się przede wszystkim treści norm prawa pracy, które
zostały ustanowione w interesie osób pracujących oraz w celu ochrony tych
interesów. Część norm prawa pracy ma na celu ochronę zdrowia pracowników przed
zagrożeniami, jakie mogą wystąpić podczas wykonywania pracy. W Polsce cele te
regulowane są przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Nieodzownym elementem, oprócz znajomości przepisów prawnych związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, jest zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Zarządzanie bhp jest procesem złożonym, związanym z planowaniem, organizowaniem oraz motywowaniem ludzi do odpowiednich działań, które przyczynią się do stworzenia warunków pracy pozbawionych elementów zagrażających życiu lub zdrowiu samych zatrudnionych. Właściwie prowadzony proces zarządzania bhp może w znacznym stopniu przyczynić się do wyeliminowania lub ograniczania negatywnego odziaływania procesów czy też środowiska pracy (np. zagrożenia wynikające z konstrukcji i zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych) oraz do zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym bądź innym szkodliwym wpływom pracy na zdrowie i życie pracownika. Aby to wszystko było możliwe niezbędne jest także zapewnienie skutecznej metody kontrolowania całego procesu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Nieodzownym elementem, oprócz znajomości przepisów prawnych związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, jest zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Zarządzanie bhp jest procesem złożonym, związanym z planowaniem, organizowaniem oraz motywowaniem ludzi do odpowiednich działań, które przyczynią się do stworzenia warunków pracy pozbawionych elementów zagrażających życiu lub zdrowiu samych zatrudnionych. Właściwie prowadzony proces zarządzania bhp może w znacznym stopniu przyczynić się do wyeliminowania lub ograniczania negatywnego odziaływania procesów czy też środowiska pracy (np. zagrożenia wynikające z konstrukcji i zabezpieczeń maszyn i urządzeń technicznych) oraz do zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym bądź innym szkodliwym wpływom pracy na zdrowie i życie pracownika. Aby to wszystko było możliwe niezbędne jest także zapewnienie skutecznej metody kontrolowania całego procesu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa, firmy
zewnętrzne powinny zostać przeszkolone przed przystąpieniem do pracy na terenie
firmy oraz powinny zostać zobligowane do stosowania obowiązujących na terenie
zakładu zasad i przepisów, które zapewniają właściwy poziom bezpieczeństwa.
2. ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY W ZAKŁADZIE
Z uwagi na fakt, iż obecnie firmy chceąsię wyróżniać i pozostawać w
czołówce, niezbędne jest wdrożenie a następnie utrzymanie
certyfikatów ISO 14001 i OHSAS 18001. Funkcjonowanie w zakładzie tych norm
pozwala na znacznie sprawniejsze zarządzanie procesami związanymi nie tylko z
ochroną środowiska, ale przede wszystkim
z bezpieczeństwem i higieną pracy. Jest to niezmiernie ważne z uwagi na ilość
pracowników z firm zewnętrznych, która może wykonywać prace na terenie firmy.
Rys. 4.1. Schemat kołowy właściwie funkcjonującego systemu
bhp
Źródło: http://epplans.com/external/menu44/menu1.html
Jednym z podstawowych obowiązków spoczywających na
pracodawcy jest dbałość
o bezpieczeństwo i higienę pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami[1], obowiązek stworzenia służby bhp ciąży na pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników.
W innym przypadku, czyli w sytuacji, w której pracodawca zatrudnia do 100 osób, obowiązki i zadania służb bhp należy powierzyć jednemu z pracowników zatrudnionych przy innej pracy.
o bezpieczeństwo i higienę pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami[1], obowiązek stworzenia służby bhp ciąży na pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników.
W innym przypadku, czyli w sytuacji, w której pracodawca zatrudnia do 100 osób, obowiązki i zadania służb bhp należy powierzyć jednemu z pracowników zatrudnionych przy innej pracy.
Początki służby bhp związane są z nowelizacją Kodeksu pracy
z dnia 2 lutego 1996 roku. Związane to było między innymi z konieczności
dostosowania naszych przepisów do wymogów Unii Europejskiej[2],
mówiących o obowiązku pracodawców do wyznaczenia odpowiedniej służby
(pracownika lub pracowników), której głównym celem będzie działalność w
zakresie ochrony zdrowia i zapobieganiu ryzyku zawodowemu.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów[3],
służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy a w przypadku, gdy pracodawca jest
jednostką organizacyjną, podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką
lub osobie, która wchodzi w skład zarządu organizacji. Zapisy rozporządzenia
wykluczają sytuację, w której służba bhp mogłaby podlegać osobie spoza zarządu
organizacji.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy pełni
w zakładzie pracy funkcje doradcze
i kontrolne w zakresie bhp i w związku z tym nie ponosi odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w takim stopniu jak pracodawca. Sam fakt utworzenia służby bhp nie zwalnia pracodawców oraz osób kierujących pracownikami od ciążących na nich obowiązków w zakresie bhp, a tym bardziej od odpowiedzialności za ich naruszenie[4].
i kontrolne w zakresie bhp i w związku z tym nie ponosi odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w takim stopniu jak pracodawca. Sam fakt utworzenia służby bhp nie zwalnia pracodawców oraz osób kierujących pracownikami od ciążących na nich obowiązków w zakresie bhp, a tym bardziej od odpowiedzialności za ich naruszenie[4].
Żaden z przepisów nie przedstawia wytycznych co do liczby
pracowników, którzy mają stanowić służbę bhp. Określenie składu służby leży
tylko i wyłącznie w gestii samego pracodawcy, który jest zobowiązany do wzięcia
pod uwagę ilość pracowników, warunki
i uciążliwość pracy oraz związane z pracą zagrożenia zawodowe[5]. Niemniej jednak liczba pracowników służby bhp może zostać zwiększona na wniosek właściwego inspektora pracy[6], który ma prawo nakazać pracodawcy zwiększenie ilości osób należących do służby bhp. Zgodnie z rozporządzeniem[7], jednym ze stanowisk, na które zatrudnia się pracownika służby bhp jest inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. W celu pełnienia jednej ze wspomnianych funkcji niezbędne jest spełnienie odpowiednich wymagań kwalifikacyjnych, jak posiadanie wyższego wykształcenia lub studiów podyplomowych o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, aby uzyskać wyższy stopień niezbędne jest odbycie stażu pracy w służbie bhp przez odpowiedni okres czasu – 3 lata w przypadku starszego specjalisty ds. bhp. Nie są to jednak jedyne kryteria pomagające wypełnić wymagania kwalifikacyjne. Obowiązkowo każdy z pracowników służby bhp musi ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy przeznaczone wyłącznie dla pracowników służby bhp.[8]
i uciążliwość pracy oraz związane z pracą zagrożenia zawodowe[5]. Niemniej jednak liczba pracowników służby bhp może zostać zwiększona na wniosek właściwego inspektora pracy[6], który ma prawo nakazać pracodawcy zwiększenie ilości osób należących do służby bhp. Zgodnie z rozporządzeniem[7], jednym ze stanowisk, na które zatrudnia się pracownika służby bhp jest inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. W celu pełnienia jednej ze wspomnianych funkcji niezbędne jest spełnienie odpowiednich wymagań kwalifikacyjnych, jak posiadanie wyższego wykształcenia lub studiów podyplomowych o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, aby uzyskać wyższy stopień niezbędne jest odbycie stażu pracy w służbie bhp przez odpowiedni okres czasu – 3 lata w przypadku starszego specjalisty ds. bhp. Nie są to jednak jedyne kryteria pomagające wypełnić wymagania kwalifikacyjne. Obowiązkowo każdy z pracowników służby bhp musi ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy przeznaczone wyłącznie dla pracowników służby bhp.[8]
W przypadku, kiedy wobec pracodawcy wymaga się zatrudnienia
służby bhp, a ten nie jest w stanie wybrać odpowiedniej osoby spośród swojej
załogi, to ma on w świetle prawa[9],
możliwość powierzenia wykonywania zadań służby bhp osobom spoza własnej firmy.
W przeciwnym wypadku, jest on zobowiązany do powierzenia służby bhp kompetentnemu pracownikowi z firmy. Jest to w pełni zgodne z dyrektywą Nr 89/931[10], mówiącą
o pierwszeństwie kompetentnego pracownika przed specjalistą od bhp z zewnątrz, co wynika między innymi z lepszej znajomości problemów danego zakładu przez pracownika danej firmy.
W przeciwnym wypadku, jest on zobowiązany do powierzenia służby bhp kompetentnemu pracownikowi z firmy. Jest to w pełni zgodne z dyrektywą Nr 89/931[10], mówiącą
o pierwszeństwie kompetentnego pracownika przed specjalistą od bhp z zewnątrz, co wynika między innymi z lepszej znajomości problemów danego zakładu przez pracownika danej firmy.
Należy zaznaczyć, że przedsiębiorstwo, pracownicy i klienci
tworzą system, którego poszczególne elementy znajdują się w dynamicznym
związku. Pełne zaangażowanie wszystkich pracowników w strategiczne cele firmy,
osiągane poprzez zapewnienie możliwie wysokiego poziomu obsługi klientów,
budowane jest poprzez[11]:
·
system komunikacji wewnątrz firmy,
·
współpracę pomiędzy różnymi
komórkami i osobami w firmie,
·
system motywacji,
·
system szkoleń.
4.1Obowiązki pracodawcy
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę podstawowy obowiązek,
jakim jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy[12]
oraz jasno określa, że to pracodawca w pełni ponosi odpowiedzialność za stan
bhp w zakładzie pracy[13].
Powierzenie kwestii bhp innej osobie nie zwalnia pracodawcy z tej
odpowiedzialności, i co więcej, jeśli doszło do naruszenia zasad lub przepisów
związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, pracodawcę nie może w żaden
sposób przenieść odpowiedzialności za naruszenia / niedopatrzenia na osobę
trzecią.
Do podstawowych obowiązków pracodawcy w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy należy zaliczyć[14]
przede wszystkim:
- organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne
warunki pracy,
- zapewnienie przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad
bezpieczeństwa
i higieny pracy, - wydawanie polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowanie
wykonania tych poleceń,
- zapewnienie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń
wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
- zapewnienie wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy.
Wymienione powyżej obowiązki odnoszą się także do innych
osób, które wykonują pracę na innej podstawie niż stosunek pracy ( mowa m.in. o
umowie zlecenia, umowie
o dzieło) właśnie w zakładzie pracy lub też miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Oczywiście te same obowiązki pracodawcy dotyczą sytuacji związanej z wykonywaniem prac przez uczniów i studentów, którzy odbywają zajęcia na terenie zakładu[15]. Co więcej, pracodawca ma obowiązek przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz obowiązek prowadzenia szkoleń okresowych, zatem jest odpowiedzialny za nie dopuszczenie pracownika bez odpowiedniego szkolenia i wiedzy do pracy[16]. Warto zaznaczyć, że wspomniane szkolenia muszą odbyć się zarówno w czasie pracy jak i na koszt pracodawcy[17].
o dzieło) właśnie w zakładzie pracy lub też miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Oczywiście te same obowiązki pracodawcy dotyczą sytuacji związanej z wykonywaniem prac przez uczniów i studentów, którzy odbywają zajęcia na terenie zakładu[15]. Co więcej, pracodawca ma obowiązek przeszkolenia pracownika w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz obowiązek prowadzenia szkoleń okresowych, zatem jest odpowiedzialny za nie dopuszczenie pracownika bez odpowiedniego szkolenia i wiedzy do pracy[16]. Warto zaznaczyć, że wspomniane szkolenia muszą odbyć się zarówno w czasie pracy jak i na koszt pracodawcy[17].
W przypadku firm zewnętrznych, wykonujących pracę na
terenie naszej firmy okazało się, że ciężko jest uzyskać od Zleceniobiorcy
właściwych dokumentów stwierdzających brak przeciwskazań do wykonywanej pracy
oraz przedstawiających komplet przebytych szkoleń oraz zaświadczenie lekarskie.
W celu usprawnienia procesu zdobywania potwierdzeń dotyczących stanu szkoleń
pracowników Zleceniobiorcy, wysyłany zostanie odpowiedni dokument (Załącznik 2),
w którym muszą zostać wymienieni wszyscy pracownicy mający
u nas wykonywać prace, oraz który musi zostać podpisany przez Zleceniobiorcę – podpis potwierdza, że wszystkie wymienione w dokumencie osoby mają właściwe szkolenia i nie mają przeciwskazań do wykonywania prac na terenie naszego zakładu. Posiadanie takiego oświadczenia jest podstawą do tego, aby osoby mogły wejść na teren zakładu i odbyć szkolenie prowadzone przez specjalistę ds. bhp. Należy w tym momencie zaznaczyć,
że pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika na określonym stanowisku bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na określonym stanowisku[18].
u nas wykonywać prace, oraz który musi zostać podpisany przez Zleceniobiorcę – podpis potwierdza, że wszystkie wymienione w dokumencie osoby mają właściwe szkolenia i nie mają przeciwskazań do wykonywania prac na terenie naszego zakładu. Posiadanie takiego oświadczenia jest podstawą do tego, aby osoby mogły wejść na teren zakładu i odbyć szkolenie prowadzone przez specjalistę ds. bhp. Należy w tym momencie zaznaczyć,
że pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika na określonym stanowisku bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na określonym stanowisku[18].
Nieodzownym elementem jest także informowanie pracowników w
występujących na danym stanowisku rodzajach zagrożeń i wymaganych do stosowania
środków ochrony indywidualnej. W związku z powyższym, niezbędna jest znajomość
stosowanych czynników szkodliwych oraz ich rzeczywistych i dozwolonych stężeń.
Aby spełnić wymagane normy niezbędne jest wykonywanie stosownych pomiarów,
których częstotliwość zależy zarówno od rodzaju czynników szkodliwych jak i od
i uzyskanych wyników pomiarów. Oczywiście koszty pomiarów pokrywane są przez
pracodawcę, podobnie jak koszt środków ochrony indywidualnej.
Na pracodawcy spoczywają także obowiązki dotyczące m.in.
pomieszczeń pracy, narzędzi, odzieży roboczej a także środków ochrony
indywidualnej. Do podstawowych obowiązków należy zaliczyć:
- zapewnienie pomieszczenia pracy odpowiedniego do rodzaju
wykonywanych prac
i liczby zatrudnionych pracowników[19], - utrzymywanie obiektów budowlanych i znajdujących się w nich
pomieszczeniach pracy, a także terenów i urządzeń z nimi związanych w
stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy[20],
- zapewnienie odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych, niezbędnych
środków higieny osobistej oraz środków[21]
do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku[22],
- zapewnienie nieodpłatnych środków ochrony indywidualnej
(spełniające wymagania dotyczące oceny zgodności) zabezpieczających przed
działaniem niebezpiecznych
i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować o sposobach posługiwania się tymi środkami[23], - zapewnienie odzieży i obuwia roboczego[24],
- jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych –
zapewnienie posiłków
i napojów[25].
W związku z obowiązkiem dostarczenia przez pracodawcę środków
ochrony indywidualnej, spoczywa na nim również obowiązek nie dopuszczenia
pracownika do pracy bez tych środków[26].
Pracodawca ma obowiązek udostępnić kartę charakterystyki pracownikom, zaś
pracownicy, stosujący niebezpieczne substancje lub preparaty, mają obowiązek
zapoznać się z nią oraz stosować się do jej zaleceń[27].
Podstawowym działaniem każdego pracodawcy powinno być podjęcie stosownych
działań w celu wyeliminowania zagrożenia. W przypadku, kiedy nie da się
całkowicie wyeliminować źródła, niezbędne staje się ograniczenie jego wpływu
np. poprzez zastosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej, których
podstawowym zadaniem jest zmniejszenie niebezpiecznego oddziaływania czynników
zewnętrznych (np. hałas, uczulające / drażniące substancje chemiczne itp.).
Obowiązki pracodawcy nie kończą się jednak na nieodpłatnym
dostarczeniu właściwie dobranych ŚOI. Aby spełniały one dobrze swoją rolę,
niezbędne jest także (i to leży po stronie pracodawcy) organizowanie szkoleń z
zakresu ich używania czy też sposobu przechowywania oraz czyszczenia,
dezynfekcji czy też konserwacji i dokonywania napraw.
Z uwagi na silnie rozwijający się rynek i konkurencję, dobór
a następnie wybór właściwych ŚOI nie jest takie łatwe. Należy pamiętać, że
jednym z podstawowych wymogów stawianych ŚOI jest przede wszystkim spełnianie
podstawowych wymagań bhp oraz być właściwie dobrane pod kątem właściwego źródła
zagrożenia i rzeczywistych warunków,
w jakich mają one być zastosowane. Co więcej nie powinny być uciążliwe dla samego użytkownika, jak i nie powinny zwiększyć poziomu zagrożenia, jaki był przed użyciem ŚOI.
w jakich mają one być zastosowane. Co więcej nie powinny być uciążliwe dla samego użytkownika, jak i nie powinny zwiększyć poziomu zagrożenia, jaki był przed użyciem ŚOI.
W celu właściwego doboru ŚOI niezbędna jest ocena ryzyka
związana przede wszystkim z właściwościami substancji, potencjalnymi
zagrożeniami, czasem ekspozycji
i prawdopodobieństwem wystąpienie niepożądanych objawów. Równie istotnym czynnikiem jest ocena dokonana przez samych użytkowników ŚOI i nie chodzi tu o same środki, ale również o informacje związane z samym środowiskiem pracy. Właściwa karta doboru ŚOI powinna zawierać takie rzeczy jak:
i prawdopodobieństwem wystąpienie niepożądanych objawów. Równie istotnym czynnikiem jest ocena dokonana przez samych użytkowników ŚOI i nie chodzi tu o same środki, ale również o informacje związane z samym środowiskiem pracy. Właściwa karta doboru ŚOI powinna zawierać takie rzeczy jak:
- rodzaj wykonywanej pracy na danym stanowisku (z uwzględnieniem jej
uciążliwości, pozycji w jakich pracownik wykonuje pracę, sposobu
wentylacji pomieszczenia / stanowiska pracy, czasu, przez jaki pracownik
pozostaje narażony na dany czynnik),
- rodzaje czynników szkodliwych / niebezpiecznych wraz z ich
stężeniami lub natężeniami na danym stanowisku pracy,
- części ciała osób bezpośrednio narażonych na działanie wspomnianych
czynników,
- analizą ograniczenia czynności wykonywanych podczas pracy na danym
stanowisku pracy, pozwalających na zmniejszenie potencjalnego zagrożenia,
- informacje o dodatkowych zagrożeniach
mogących zaistnieć na danym stanowisku pracy.
Powyższe informacje są podstawowymi, które następnie należy
skonfrontować indywidualnie z pracownikiem, a w zasadzie z jego wymiarami ciała
czy też płcią. Ważne jest to, aby pracownicy mogli przetestować kilka wariantów
danego środka (przy czym każdy
z nich musi spełniać minimalne wymagania dotyczące zastosowania na danym stanowisku pracy) i zdecydować, który tak naprawdę sprawdza się najlepiej.
z nich musi spełniać minimalne wymagania dotyczące zastosowania na danym stanowisku pracy) i zdecydować, który tak naprawdę sprawdza się najlepiej.
Co więcej, kolejnym istotnym czynnikiem jest kompatybilność
wybranych już ŚOI
z innym rodzajem ŚOI, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że niezbędne może okazać się np. jednoczesne zastosowanie, gogli, ochronników słuchu oraz półmaski – w przypadku, gdy tych ŚOI nie dałoby się zastosować jednocześnie, pracownik narażony byłby na dodatkowe czynniki. Należy zapamiętać, że jednoczesne stosowanie ŚOI nie może wpływać negatywnie na właściwości ochronne każdego ŚOI z osobna i stąd dobór właściwych środków ochrony indywidualnej jest tak ważny i jednocześnie trudny.
z innym rodzajem ŚOI, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że niezbędne może okazać się np. jednoczesne zastosowanie, gogli, ochronników słuchu oraz półmaski – w przypadku, gdy tych ŚOI nie dałoby się zastosować jednocześnie, pracownik narażony byłby na dodatkowe czynniki. Należy zapamiętać, że jednoczesne stosowanie ŚOI nie może wpływać negatywnie na właściwości ochronne każdego ŚOI z osobna i stąd dobór właściwych środków ochrony indywidualnej jest tak ważny i jednocześnie trudny.
Dlatego po wprowadzeniu obowiązku stosowania określonych ŚOI
kolejnym ważnym krokiem jest ocena ich przydatności a zarazem skuteczności.
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy sprawdziły się pod kątem ochrony np.
przed pyłami, czy były proste
i wygodne w zastosowaniu, czy dały się łatwo wyregulować, czy sprawdziły się w warunkach panujących na danym stanowisku pracy. Dzięki wspomnianym informacją, możemy łatwo określić czy zastosowane środki, oprócz wymaganej ochrony, zapewniają komfortową
i bezpieczną pracę, a co więcej pozwoli na dodatkowe spostrzeżenia dotyczące specyficznych wymagań na każdym z etapów użytkowania.
i wygodne w zastosowaniu, czy dały się łatwo wyregulować, czy sprawdziły się w warunkach panujących na danym stanowisku pracy. Dzięki wspomnianym informacją, możemy łatwo określić czy zastosowane środki, oprócz wymaganej ochrony, zapewniają komfortową
i bezpieczną pracę, a co więcej pozwoli na dodatkowe spostrzeżenia dotyczące specyficznych wymagań na każdym z etapów użytkowania.
Środki ochrony indywidualnej będą właściwie stosowane pod
warunkiem, że komórka bhp poinformuje przede wszystkim pracownika o
występujących na danym stanowisku zagrożeniach, przeszkoli go z zasad
użytkowania takich środków oraz określi czas i zakres ich stosowania jak i
zakres i częstotliwość kontroli i konserwacji. Dodatkowo przy ŚOI powinny znajdować
się zrozumiałe instrukcje użytkowania, aby każdy pracownik bez najmniejszych
problemów umiał ochronić się przed czynnikiem zagrażającym (Załącznik 4).
To wszystko, bazując na doświadczeniu, nie jest wystarczającą
„mobilizacją” do używania ŚOI. Mimo szkoleń, instrukcji oraz ogólnie dostępnych
informacji
i obowiązujących procedur, część pracowników nadal niekiedy nie stosuje żadnej ochrony. Właściwym postępowaniem w takim wypadku jest okresowa kontrola pracowników pod kątem używania ŚOI podczas procesów na stanowisku pracy, jak i kontrola z zakresu samego zakładania, czyszczenia, konserwacji danego środka. Ważne jest także to, aby nigdy nie lekceważyć faktu zaniedbywania przez pracownika obowiązku stosowania ŚOI. W przypadku „przyłapania” osobnika na nie stosowaniu ŚOI należy dokładnie zbadać, jakie są tego przyczyny i podjąć odpowiednie działania, aby podobna sytuacja nie miała już miejsca.
i obowiązujących procedur, część pracowników nadal niekiedy nie stosuje żadnej ochrony. Właściwym postępowaniem w takim wypadku jest okresowa kontrola pracowników pod kątem używania ŚOI podczas procesów na stanowisku pracy, jak i kontrola z zakresu samego zakładania, czyszczenia, konserwacji danego środka. Ważne jest także to, aby nigdy nie lekceważyć faktu zaniedbywania przez pracownika obowiązku stosowania ŚOI. W przypadku „przyłapania” osobnika na nie stosowaniu ŚOI należy dokładnie zbadać, jakie są tego przyczyny i podjąć odpowiednie działania, aby podobna sytuacja nie miała już miejsca.
Po stronie pracodawcy leży zapewnienie, że zakupione środki
ochrony indywidualnej są oznakowane znakiem CE, gdyż stosując ŚOI bez takiego
oznakowania popełnia wykroczenie przeciwko swoim pracownikom. Dlatego po
dokonaniu zakupu środków ochrony indywidualnej, w interesie pracodawcy jest
sprawdzenie poprawności oznakowania
i specyfikacji, pod kątem zgodności z wymaganiami ujętymi w złożonym zamówieniu. Ważne jest także to, aby instrukcja użytkowania była opracowana w języku polskim
i zawierała opis symboli, które znajdują się na wyrobie[28].
i specyfikacji, pod kątem zgodności z wymaganiami ujętymi w złożonym zamówieniu. Ważne jest także to, aby instrukcja użytkowania była opracowana w języku polskim
i zawierała opis symboli, które znajdują się na wyrobie[28].
Środki ochrony indywidualnej są tylko jednym z elementów, na
które pracodawca musi zwrócić szczególną uwagę. Przepisy prawa narzucają także
na pracodawcę wymagania również w innym zakresie[29]
i dotyczą one m.in.:
- obiektów budowlanych i pomieszczenia pracy,
- maszyn i urządzeń technicznych stanowiących wyposażanie stanowisk
pracy.
Szczególne środki ostrożności a także odpowiednie środki
ochrony indywidualnej muszą być zachowane i zastosowane przy pracy z
substancjami niebezpiecznymi (mowa tu
o takich substancjach jak substancje kancerogenne i mutagenne czy też o czynnikach biologicznych).
o takich substancjach jak substancje kancerogenne i mutagenne czy też o czynnikach biologicznych).
Niewątpliwie największą odpowiedzialnością pracodawcy jest
zapewnienie takich warunków pracy, aby uniknąć wypadku. Jest to element bardzo
ważny i możliwy do właściwego zaimplementowania pod warunkiem współpracy
wszystkich pracowników – nie tylko samej służby bhp. Istotną rolę odgrywają w
tym przypadku wszystkie zdarzenia potencjalnie wypadkowe tzw. „prawie wypadki”
oraz przypadki, które klasyfikuje się jako podstawowa pierwsza pomoc. Każde z
takich zdarzeń powinno być raportowane do służby bhp oraz do bezpośredniego
przełożonego, którzy po szczegółowym zbadaniu okoliczności zaistniałego
zdarzenia powinni przygotować stosowny raport a następnie poinformować
wszystkich członków załogi o zaistniałych incydentach (Tab.4.1.1).
Prawdą jest to, że wypadków da się uniknąć i zależy to w
dużej mierze od samej kultury bezpieczeństwa, która jest stosunkowo bardzo
dobrze rozwinięta na terenie omawianego zakładu. Podczas gdy tradycyjne
podejście do zapewnienia bezpieczeństwa skupia się głównie na rozwiązaniach
technicznych wynikających z przeprowadzonej analizy ryzyka, kultura
bezpieczeństwa odwołuje się do innych równie ważnych elementów jakimi są ludzkie
zachowania podczas pełnienia codziennych obowiązków oraz podejście przełożonych
do kwestii związanych z bhp.
Tab.
4.1.1. Formularz zgłaszania incydentów / wypadków/ prawie wypadków
Data
zdarzenia
|
OPIS
- zdarzenia
|
Kto
i kiedy zgłosił zdarzenie
|
Zgłoszenie
do HSE
|
Natychmiastowe
działania
|
Planowane
działania
|
Status
|
UWAGI
|
Dokładny opis
zdarzenia:
Przyczyna: Skutek: |
Kto, kiedy i komu zgłosił zdarzenie
|
Kto i kiedy poinformował o zdarzeniu
komórkę HSE
|
Wymienić działania, które zostały
podjęte natychmiast po zaistnieniu zdarzenia
|
Co i kiedy należy zrobić, aby
zminimalizować / wyeliminować możliwość powtórzenia się incydentu
|
Status planowanego działania
(zaplanowane, w trakcie, zrealizowane, przełożone)
|
Dodatkowe informacje o zdarzeniu / planowanych
działaniach
|
Sprawnie funkcjonująca kultura bezpieczeństwa jest związana
nie tylko
z zaangażowaniem i wsparciem przełożonych ale także każdego pracownika. Niezmiernie istotne jest aby firma miała jasno określoną misję, która skupiłaby się w głównej mierze na bezpieczeństwie w firmie. Silne poczucie tej misji ma pozytywny wpływ na samo bezpieczeństwo gdyż motywuje każdego członka załogi do bezpiecznego zachowania, zgodnego z założeniem firmy – tym samym wspólnego dla każdego pracownika, bez względu na zajmowane stanowiska.
z zaangażowaniem i wsparciem przełożonych ale także każdego pracownika. Niezmiernie istotne jest aby firma miała jasno określoną misję, która skupiłaby się w głównej mierze na bezpieczeństwie w firmie. Silne poczucie tej misji ma pozytywny wpływ na samo bezpieczeństwo gdyż motywuje każdego członka załogi do bezpiecznego zachowania, zgodnego z założeniem firmy – tym samym wspólnego dla każdego pracownika, bez względu na zajmowane stanowiska.
W celu właściwego funkcjonowanie kultury bezpieczeństwa
należy stworzyć odpowiednie zespoły które będą wspólnie omawiały kwestie
związane z bezpieczeństwem
i które będą w stanie podjąć odpowiednie działania lub powiadomić odpowiednie służby. Zarząd firmy wspiera taką inicjatywę, gdyż podstawową wytyczną jest brak wypadków
i zdaje sobie sprawę z tego, że jest to możliwe do osiągnięcia dzięki zespołowemu działaniu (Rys. 4.1.1.). Oczywiście do perfekcji można dojść nie tylko poprzez samo bezpieczne zachowanie lecz poprzez zrozumienie jak ważne jest bezpieczeństwo własne i najbliższego otoczenia. Zespołowe podejście przyczynia się do tego, że każdy z pracowników bardziej aktywnie działają w zakresie poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy. Głównym celem kultury bezpieczeństwa jest to aby jednostka była ciągle skupiona na bezpieczeństwie własnym i swojego współpracownika, co pozwoli na wyeliminowanie potencjalnych urazów.
i które będą w stanie podjąć odpowiednie działania lub powiadomić odpowiednie służby. Zarząd firmy wspiera taką inicjatywę, gdyż podstawową wytyczną jest brak wypadków
i zdaje sobie sprawę z tego, że jest to możliwe do osiągnięcia dzięki zespołowemu działaniu (Rys. 4.1.1.). Oczywiście do perfekcji można dojść nie tylko poprzez samo bezpieczne zachowanie lecz poprzez zrozumienie jak ważne jest bezpieczeństwo własne i najbliższego otoczenia. Zespołowe podejście przyczynia się do tego, że każdy z pracowników bardziej aktywnie działają w zakresie poprawy bezpieczeństwa w miejscu pracy. Głównym celem kultury bezpieczeństwa jest to aby jednostka była ciągle skupiona na bezpieczeństwie własnym i swojego współpracownika, co pozwoli na wyeliminowanie potencjalnych urazów.
W celu właściwego funkcjonowania systemu bezpieczeństwa opartego
na zachowaniu każdego pracownika są takie elementy jak:
- zaangażowanie pracowników i kierownictwa,
- informacja zwrotna,
- wskaźniki świadczące o poziomie bezpieczeństwa w firmie,
- analiza kluczowych wskaźników,
- szkolenia pracowników i kierownictwa.
Ponadto niezbędna jest świadomość, że kultura bezpieczeństwa
nie jest projektem lecz procesem długotrwałym i wymagającym od każdego wysiłku,
jednak warto w niego zainwestować, gdyż daje długotrwałe rezultaty i prowadzi
do systematycznego doskonalenia.
Rys. 4.1.1. Krzywa Bradley’a
Źródło: CHSE Guidance Note 5.5
Żaden system nie jest jednak doskonały i pomimo wszelkich
starań może dojść do wypadku w miejscu pracy. Jeśli już dojdzie do wypadku
pracodawca jest zobowiązany[30]
do:
- podjęcia działań eliminujących lub ograniczające zagrożenie,
- udzielenia pierwszej pomocy wszystkim poszkodowanym,
- zapewnienia w odpowiednim trybie i terminie ustalenia okoliczności
i przyczyn wypadku,
- zastosowania odpowiednich środków zapobiegających wypadkom.
W przypadku wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego,
pracodawca musi powiadomić o tym zdarzeniu inspektora pracy i prokuratora[31].
Co więcej, każdy pracodawca ma obowiązek prowadzenia rejestru wypadków
związanych z pracą oraz ponosi on koszty związane z ustaleniem przyczyn i
okoliczności wypadku.
Oprócz
wewnętrznych wymogów dotyczących bezpieczeństwa, służba bhp spełnia przede
wszystkim wymogi prawa polskiego[32]
jak:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania
przepisów i zasad bhp, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na
których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią,
młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym
pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie
niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub
w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę; - bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach
zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku,
okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających
propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu
zapobieganie zagrożeniom życia
i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy; - udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy
oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach
rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bhp;
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu
pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie
wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy
w tych założeniach
i dokumentacji; - udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub
przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których
przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych
urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;
- zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny
pracy
w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych; - przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań
ergonomii na stanowiskach pracy;
- udział w opracowywaniu:
- zakładowych
układów zbiorowych pracy,
- wewnętrznych
zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i
higieny pracy;
- udział w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie
bhp;
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i
higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
oraz
w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków; - wprowadzanie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów
dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i
podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów
czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z
wykonywaną pracą;
- doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach
pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia
lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony
zbiorowej i indywidualnej;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w
szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu
szkoleń
w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników; - współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi
przepisami, do wykonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla
zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w
zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony
pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
- współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się
pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie
państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach;
- współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę
zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu
określonych badań lekarskich pracowników;
- współdziałanie ze społeczną inspekcją
pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
- podejmowaniu
przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i zakresie ustalonym w odrębnych
przepisach,
- podejmowanych przez pracodawcę
przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy;
- uczestniczenie w konsultacjach w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
w pracach komisji bhp oraz innych zakładowych komisji zajmujących się tą problematyką, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy; - inicjowanie i rozwijanie na terenie
zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i
higieny pracy oraz ergonomii.
Służba bhp nie jest jedynym organem w firmie, która ma
wpływa na bezpieczeństwo
i higienę pracy. Równie istotną rolę odgrywa kierownictwo zakładu. Zgodnie z Kodeksem pracy[33] taka osoba jest obowiązana:
i higienę pracy. Równie istotną rolę odgrywa kierownictwo zakładu. Zgodnie z Kodeksem pracy[33] taka osoba jest obowiązana:
- znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na niej
obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bhp,
- organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp,
- dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie
zgodnie
z przeznaczeniem, - organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając
zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami
zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami pracy,
- dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy pomieszczeń pracy i
wyposażenia technicznego,
- dbać o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie
zgodnie
z przeznaczeniem, - egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp,
- zapewniać wykonanie zaleceń lekarza
sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
Wymagania zarówno w
stosunku do służb bhp jak i kierownictwa są rzetelnie wypełniane a sprawozdania
z działalności związanej z poprawą stanu bezpieczeństwa
i wzrostem świadomości w zakresie kultury bezpieczeństwa przedstawiane są podczas spotkań kierownictwa czy też na tzw. cyklówkach.
i wzrostem świadomości w zakresie kultury bezpieczeństwa przedstawiane są podczas spotkań kierownictwa czy też na tzw. cyklówkach.
[1] Kodeks Pracy, Rozdział X, art. 23711, ust. 1,
[2] Dyrektywa Rady Nr 89/391 z 12 czerwca 1989, art. 7
[3] Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704,
[4] „BHP w zakładzie pracy”
[5] Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704, ust.1, pkt. 2,
[6] Kodeks pracy, Rozdział X, art. 23711, ust. 4,
[7] Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704, ust. 4,
[8] Kodeks pracy, art. 2373, ust. 21,
[9] Kodeks Pracy, art. 23711, ust.2,
[10] Dyrektywa Nr 89/931, art.7, ust.3,
[11] Górska E., Lewandowski J., ”Podstawy zarządzania i kształtowania
środowiska pracy”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
[12] Kodeks pracy, art. 15,
[13] Kodeks pracy, art. 207, ust. 1,
[14] Kodeks pracy, art. 207, ust 2,
[15] Kodeks pracy, art. 304, ust 1 i 2,
[16] Kodeks pracy, art. 2373, ust 1,
[17] Kodeks pracy, art. 2373, ust 3,
[18] Kodeks pracy, art. 229, ust 4,
[19] Kodeks pracy, art. 214, ust 1,
[20] Kodeks pracy, art. 214, ust 2,
[21] Kodeks pracy, art. 233,
[22] Kodeks pracy, art. 2091, ust 1,
[23] Kodeks pracy, art. 2376, ust 1,
[24] Kodeks pracy, art. 2377, ust. 1,
[25] Kodeks pracy, art. 232,
[26] Kodeks pracy, art. 2379, ust 1,
[27] Bezpieczeństwo i higiena pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach
przemysłu chemicznego
[28] Dz.U. 2005 nr 259, poz. 2173, Rozdział 2, § 9.1, pkt.3,
[29] Kodeks pracy, art. 213-219.
[30] Kodeks pracy, art. 234, ust. 1,
[31] Kodeks pracy, art. 234, ust. 2,
[32] Dz.U. 1997r., nr 109, poz. 704,
[33] Kodeks pracy, art. 207, ust. 3, art. 212,
Abrakadabra
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuńTo prawda obszar BHP jest całkiem spory ale również i niezwykle interesujący. Jak dla mnie także niezwykle ciekawie na stronie https://znaki-bhp.pl/tabliczki-i-znaki-bhp-na-magazynie przedstawiono temat związany z tabliczkami i znakami BHP w magazynach.
OdpowiedzUsuńWszystko się zgadza. Możliwe, że niektórym firmom nawet przyda się wsparcie nawet specjalistów z zakresu BHP. Tutaj https://www.agm-konsulting.pl/oferta/bhp/ właśnie znalazłam takich speców od obsługi bhp, którzy wszystko dopilnują, a nawet przeprowadzą odpowiednie szkolenia.
OdpowiedzUsuńFaktem jest że bezpieczeństwo i higiena pracy to bardzo ważna rzecz. Dlatego należy pamiętać o odpowiednim oznakowaniu. Na przykład tablice budowlane na pewno przydadzą się w przypadku placu budowy
OdpowiedzUsuń